tisdag 24 september 2013

Vårterminen 2013 började funderingar ta form att göra skolans raster mer intressanta, omväxlande och något som passade alla barn.

Rasten och leken är viktig för att eleverna ska kunna samla ny kraft och energi för lektionerna. Rasten är en del av dagen då många elever är ute tillsammans. För barn i yngre år utgör rasten ca 20% av skoldagen. Vad ska man göra på sin rast? Skolämnen under dagen är noga planerade och styrda av läroplanen. Vad styr det som händer på rasten? Tyvärr är det just under denna tid då mycket tråkigt händer, kränkningar, utanförskap, slagsmål, förstörelse m.m. Dessutom är det inte alls lika många vuxna ute på rasterna som det är under de vanliga lektionerna. Ensamma barn som inte har någon att leka med, barn som behöver stöd, som behöver avledas från dåliga mönster. Visst kan barn leka själva, men det är skillnad att göra det i hemmamiljö med ett par kompisar och att göra det med 100 skolkamrater på en skolgård. I LGR 11 står följande: ”Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidigare skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen” Vi vill hjälpa våra elever att hitta något meningsfullt att göra på sina raster.

Vi kommer på denna enkla blogg lägga upp veckoschema för rastaktiviteter, samt lite bilder med
korta kommentarer.

M.v.h

Mattias Holmstrand (mattias.holmstrand@skola.kumla.se)
Mattias Landmark (mattias.landmark@skola.kumla.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar